Tuesday, January 13, 2009

نون

سحر الموجي
ن
إلى الآن ورغم مرو أسبوع منذ بدأت قراءة هذه القصه

أيه ده
أيه العربي الي أنا بكتبه ده

بقالي أسبوع ومخلصتش غير يادوب ميه صفحه من الربعميه
وهي اصلا القصه متقسمه أربع فصول كبيره وكل فصل كبير فيه فصول صغيره
أنا هتكلم النهارده عن الفصل الاول ولو الموضوع عجبني- وعجبكم طبعا- فممكن أبقى أكمل

الفصل الاول
في البدء كان الأبيض

لأ مش عباس لاأبيض
بس برضه لغايه دلوقت معرفتش هو مين الأبيض اللي كان في البدايه ده
خلاص متزقش انا عارف ان دمي تقيل لوحدي

معلش أنا ساعات بكلم نفسي وانا بكتب

كتبت الكلام ده من خمس أيام وأهو لسه مكملتش حاجه غير الجزء الأول

نرجع تاني

في البدء كان الابيض هو الفصل الأول واللي بدوره بينقسم لسبعه اجزاء بتعرفنا فيهم الكاتبه شخصيات الروايه ولأن الكتب يدوخ مش بس عشان الأفكار اللي فيه ولا عشان أسلوب الكاتبه اللي غريب عليه وبيفكرني برأي شريف زميلي في الشغل لما قريتله مره بوست من بوستات رحاب فالي أيه ده دي بتكتب كأنها بترجم من أنجليزي لعربي رغم أنه مكنش يعرف ان رحاب اساسا مترجمه والكلام ينطبق برضه على سحر لدرجه أن في جمله كانت بتقول فيها
"وعايزه أعرف أنام كمان" أطرقت

آه واللهي كان مكتوب كده

ومش كمان عشان الكاتبه مش بتعترف بعلامات الترقيم وان اعترفت بيها فبتكون في مكان غريب لدرجه أني بجد لازم اقرى الجمل أكتر من مره

لكن في الحقيقه انه غريب لأنه كتير بحسه كتاب تاريخ وانا رغم ان هاله صدقي قالت انها بتحب التاريخ لأنها بتحسه نميمه وناس بتجيب سيره ناس بس برضه مش قادر احبه وخصوصا التاريخ الفرعوني واسماء الآلهة الغريبه اللي كانوا بيخترعوها

نرجع للكتاب ولازم نعرف أن أبطال الروايه هم ساره وحسام ونورا ودنيا

الفصل الأول
مش عن ساره رغم ان ممكن يبان انه عن ساره ولكن عن راويه الأحداث

أي نعم في راويه للأحداث والراويه دي ما هي الا حتحور وهي – حسب تعريف الكاتبه نفسها- ربة العشق والبهجة والرقص والموسيقى

من تاني حستني تهت ومقدرتش أكمل مش عارف ليه المره دي مش عايز اركن البوست عندي لغايه ما احكي عن الكتاب

على الهامش
الكلام مكتوب من كم يوم عندي ومش عارف أيه سبب نشري ليه النهارده تحديا
يمكن عشان ميكونش البوست اللي فات هو البوست اللي كل ما أفتح المدونه أشوفه في وشي
يمكن لما أكتبه أقدر أخلص الكتاب اللي معايه من أول يوم في السنه الجديده ولغايه النهارده مخلصش منه غير ميه وتلاتين ورقه بس
يمكن عشان أمبارح بعد ما أخدت دش دافي دخلت سريري ومسكت الروايه ولأقيت أنها ممكن تكون ليه تأثير عليا بكل الشجن اللي فيها
كعادتي ممكن أقول مليون يمكن وفي النهايه مش هوصل لحاجه غير حيره أكتر وأكتر
مش عارف ليه عايز أكتب شويه من الجمل اللي في الكتاب واللي معلقه معايه
خطا الفتى إلى فناء المعبد وقد حمل في قطعة كتان تضرجت بالحمرة
قلبه
وعندما فرغت له سيدة الأسرار أقترب مطرقاً في صمت فبادراته
" يا بني هناك طرق لمراوغة ألم الحياه واليأس
هناك طرق لمراوغة تلك الهبة الخطرة الزلقة التي تمنحنا الحياه إياها
العشق
إحدى تلك الطرق هو أن تقتل العشق في القلب وقتل العشق يا بني ليس إلا موات الحياة
أما الطريق الآخر فهو قبول الهبة
العشق هو قبول الفخ
هو تلقي جروح لاشوك في الورده
وتذكر وانت تختار
لا يمكن أن تقترب من الورود
ولا يجرحك شوكها
وإن لم تنزف
تجمع الدم الفاسد في شرايينك فسممها فمت"
من قصيدة للشاعرة الأمريكية هيلدا دوليتيل
أنا قلبي كوره والفراوده أكم
يا ما أتنطح وانشاط واتعكم
وأقول له كله هينتهي في الميعاد
يقولي بساعتك؟ ولا بساعة الحكم
صلاح جاهين
رفعت نفر-عنخ عينيها النجلاوين إلى العجوز تي وقالت
"كل بهجاتي ترقد في القبر معه"
أضاءت العينان المبتسمتان الوجه ذا التجعيد العميقة كقنديلين من زيت وهاج
قالت تي
يا أبنتي الألم أيضاً -مع مسحة قدم- يغدو جميلاً
هذا ماأعرف يقينا فقد ذقت منذ أمد بعيد طعم القلب المكسور
من قصيدة صدأ للشاعرة الأمريكيه ماري كارولين ديفيز

2 comments:

ولــــــــــو said...

هاقولك تاني
انت بتجيب الكتب دي ازاي؟
بجد انا قربت اقتنع ان ايدك فيها سينسور بيجيب الكتب الجامدة
زي ماتكون رايح وعارف الكتاب قبل ماتقراه
رباعية صلاح جاهين كانت اول مرة اسمعها لما قلتهالي
القصيدة بتاعه الحاجة اامريكانية جامدة جدا ولما فهمتني المعنى بتاعها عجبتني اكتر
اسوء حاجة ف الكتاب من وجهه نظري حوار الفراعنه اللي كل شوية ينط ده
بيفكرني بكلام الاسكندر اللي كان مكتوب برضه ف كتاب اللي هو بتاع الاله النصين اللي على شكل تعبان وبذرة الخطيئة وتداعيات المعبد وحروب الطوائف والكلام اللي مالوش علاقة ببعضه
بس لما شفت ال
references
بتاعه الكتاب انا اتوهمت
الناس دي بتقرا الكتب دي فعلا!
فعلا كتاب نون
نون كاف كمان
شد حيلك مستنيين باقي القصه اللي قلتلي ملخصها
هما
حسام ونهى وسارة وشريف
ومين تاني؟

kareem azmy said...

طبعا انا قريت الرواية دي من فترة تقريبا سنة كده

و الرواية عجبتني جدا
و افكارها عجبتني قوي

يمكن اخدت منى وقت شوية
بس فعلا كانت بتلعب على أوتار مشاعري

انا بعتز بقرايتها
اما موضوع الشخصيات الفرعونية
فأنا كنت حابب الموضوع لاني بحب الفراعنة جدا

تمنياتي بقراءة سعيدة