
التاج ده جالي من ولو وكمان من فراشه
ولأني فاشل في الأجابه عن التاجات فكنت مش هرد لغايه ما من فتره وأنا و ولو قاعدين قعده صفا مع بعض فقررت أني أستلقي وهو يسأل وأنا أجاوب وكان بيكتب الأجابات في ورقه ولأنه كسول أستنيت أنه ينشرها في بوست بس هو مكسل فقررت أني أنشرها أنا دلوقت
أسيبكم مع التاج
هواياتي
بحب القرايه أوي وكتير هتلاقي في أيدي كتاب وخصوصا الكتب اللي فيها حكايات ويمكن دي أتعلمتها من أختي الكبيره لأني وأنا صغير كنت تقرالي روايات أدهم صبري وأتعلقت من صغري بيها وأفتكرت أول مره مسكت روايه منهم لوحدي وقريتها وكانت تقريبا العدد رقم 60 بأسم دونا كارولينا وكنت ساعتها في تالته أبتدائي
بحب المشي وبمشي كتير لأنه بيخليني أنسى الدنيا ، ساعات ناس تستغرب من المسافات اللي ممكن أمشيها ويسألوني مبتحسش بالتعب فبرد وبقول أني ساعتها بنسى التعب ويمكن دي أتعلمتها من أختي التانيه لأنها كانت تحب المشي كتير
بحب القرايه أوي وكتير هتلاقي في أيدي كتاب وخصوصا الكتب اللي فيها حكايات ويمكن دي أتعلمتها من أختي الكبيره لأني وأنا صغير كنت تقرالي روايات أدهم صبري وأتعلقت من صغري بيها وأفتكرت أول مره مسكت روايه منهم لوحدي وقريتها وكانت تقريبا العدد رقم 60 بأسم دونا كارولينا وكنت ساعتها في تالته أبتدائي
بحب المشي وبمشي كتير لأنه بيخليني أنسى الدنيا ، ساعات ناس تستغرب من المسافات اللي ممكن أمشيها ويسألوني مبتحسش بالتعب فبرد وبقول أني ساعتها بنسى التعب ويمكن دي أتعلمتها من أختي التانيه لأنها كانت تحب المشي كتير
اشهر عيوبي
مش بتعلم من أخطائي وممكن تلاقيني بغلط نفس الغلطه تاني وتالت ورابع
مش بعرف أحكم على الناس كويس وممكن أثق في حد معرفوش ولو حد أعرفه كويس أتردد ساعات في أني أثق فيه
وشي بيحمر على طول من اقل موقف وده بيعصبني عشان كل حاجه بحسها بتبان على طول واللي بكرهه أكتر من أن وشي بيحمر هي الحركه اللي أول ما وشي يحمر أعملها وهي عباره عن أني بتأكد بأيدي أن وشي لسه في مكانه وأجس خدودي وأخرج من المكان اللي أنا فيه لو الفرصه متاحه
مش بعرف أتعامل مع جماعه ، ممكن تلاقيني مع الأفراد تصرفاتي مقبوله لكن لو أتواجدت وسط مجموعه بكون متوتر ومش بعرف أتصرف
القلق والتوتر من عيوبي الرهيبه أنا ممكن أقلق لو درجه الحراره زادت درجه واحده وممكن أقلل حتى من نسمه الهوا صاحبتي
وكفايه لغايه كده عيوب بس حاجه أخيره هي أني مش بعرف أعبر كويس عن اللي جوايا أو عن مشاعري
حاجات بكرها جدا
أن حد يفرض فرض وبعدين يصدقه وبعدين يبدأ يحاسبني عليه
الموضوع ده بيجنني
أو أن حد يتهم حد بحاجه مش فيه
أن حد في الشغل يتكلم عن تصرفاتي أكتر ما يتكلم عن شغلي – وده اللي بيحصل في الغالب- وقيس على كده كمان النظره السطحيه للأمور أو الحكم على المظهر
بكره جدا الزحمه بتخنق منها
وكمان البرد وان كنت بحبه في اللحظه اللي ممكن أحس فيها أن هيكون الوسيله الوحيده أن أرتمي في حضن حد وأنا بتلكك أن البرد هو السبب في حاجتي لجرعه من الحنان والدفا
وأخيرا الأستنطاع – أنا لقيتها كده في الورقه اللي حاتم كتبها رغم أن بيتهيألي دي مش من مفرداتي ويمكن أنا بستعمل لفظ برود أكتر منها- في التصرفات وكمان التمادي في الغلط وأن حد ياخد حاجه أو يتصرف تصرف بسيف الحياء
حاجات بحبها قوي ومش بمل من تكرارها
مش بعرف أحكم على الناس كويس وممكن أثق في حد معرفوش ولو حد أعرفه كويس أتردد ساعات في أني أثق فيه
وشي بيحمر على طول من اقل موقف وده بيعصبني عشان كل حاجه بحسها بتبان على طول واللي بكرهه أكتر من أن وشي بيحمر هي الحركه اللي أول ما وشي يحمر أعملها وهي عباره عن أني بتأكد بأيدي أن وشي لسه في مكانه وأجس خدودي وأخرج من المكان اللي أنا فيه لو الفرصه متاحه
مش بعرف أتعامل مع جماعه ، ممكن تلاقيني مع الأفراد تصرفاتي مقبوله لكن لو أتواجدت وسط مجموعه بكون متوتر ومش بعرف أتصرف
القلق والتوتر من عيوبي الرهيبه أنا ممكن أقلق لو درجه الحراره زادت درجه واحده وممكن أقلل حتى من نسمه الهوا صاحبتي
وكفايه لغايه كده عيوب بس حاجه أخيره هي أني مش بعرف أعبر كويس عن اللي جوايا أو عن مشاعري
حاجات بكرها جدا
أن حد يفرض فرض وبعدين يصدقه وبعدين يبدأ يحاسبني عليه
الموضوع ده بيجنني
أو أن حد يتهم حد بحاجه مش فيه
أن حد في الشغل يتكلم عن تصرفاتي أكتر ما يتكلم عن شغلي – وده اللي بيحصل في الغالب- وقيس على كده كمان النظره السطحيه للأمور أو الحكم على المظهر
بكره جدا الزحمه بتخنق منها
وكمان البرد وان كنت بحبه في اللحظه اللي ممكن أحس فيها أن هيكون الوسيله الوحيده أن أرتمي في حضن حد وأنا بتلكك أن البرد هو السبب في حاجتي لجرعه من الحنان والدفا
وأخيرا الأستنطاع – أنا لقيتها كده في الورقه اللي حاتم كتبها رغم أن بيتهيألي دي مش من مفرداتي ويمكن أنا بستعمل لفظ برود أكتر منها- في التصرفات وكمان التمادي في الغلط وأن حد ياخد حاجه أو يتصرف تصرف بسيف الحياء
حاجات بحبها قوي ومش بمل من تكرارها
الحميميه أو الأحساس بالألفه
الأحتواء
الأنتماء
التقارب
بحب الهواء النقي اللي مليان أوكسجين
بحب الأستقلاليه وعدم التدخل في خصوصيات الغير
بحب الميه رغم أني مش بحب رائحتها (لو هي في بحر أو نيل) بحس أن الميه طيبه مبتجرحش
بحب أحساس الفرح
بحب الأطفال
بحب الألوان وتنساقها
بحب أختار هدوم وأن كنت أشك في ذوقي بس برضه بحب
سؤال بيستفزني
ده صوتك؟
بس مش هو أكتر سؤال بيستفزني يعني بس ممكن أعتبر أن أي سؤال بيكون فيه أنتقاد لتصرفي مش لانه غلط ولكن لأنه غريب بالنسبه للسائل فبيستفزني
كمان سؤال هوده لون شعرك؟ كان بيستفزني زمان
امنيتي في الحياة
مش عارف
كان نفسي أبقى حد كويس
كان نفسي زمان في تأليف مرجع لتخصصي ينفع للدراسه ويكون مبسط
حاجات مؤمن بيها جدا
عمري ما هتغير الا لو الشكل اللي هكون عليه بعد التغيير أنا مقتنع بيه مش بس هتغير ليه شعان الناس عايزين مني ده وهيرضيهم كده
مهما عملت هيفضل الناس يبصوا ليا من بره
هيفضل أقتناعي بأن المبدأ مش ممكن تحكم أنه مبدأ في حياتك إلا لو أختبرته بجد
زي الي بيقول انا مش ممكن أخد رشوه ميقدرش يقول أن ده مبدأ صميم في حياته الا لما يختبره بجد
اكتر حاجة فاشل فيها
الرسم وكان نفسي زمان اكون بعرف أرسم وكنت بتضايق جدا في حصص الرسم وبعدها في الكليه في سكاشن الرسم رغم ان اللي في الكليه كان نوع أخر من الرسم والنوع الوحيد اللي حبيته من الرسم كان رسم الاستيل في اعدادي هندسه
الأتصال مع الأخرين حتى اللي بيمثلوا ركن أساسي من أركان حياتي أنا فاشل فشل ذريع في الأتصال مع الأخر
مش بتعلم الدروس كويس
وظيفة بحبها
غير وظيفتي فطبعا حلم حياتي وهو التدريس
كمان شغلانه الصيدلي مش الصيدلي اللي بيقف في الصيدليه ولكن الصيدلي اللي بيقف في معمل اة الكيميائي يعني
بحب الأرشاد السياحي رغم أن عمري ما أتمنتيت أشتغلها بس كنت أحب أتعرف على حد بيشتغلها كنت بشوفهم دماغ
وكمان الصحفي والمحامي في فذهني تصور للمهنتين دول وكنت أحب اتعرف على حد ينطبق عليه تصوري
مثلي الاعلي في الحياة
بيتهيألي أنا مفروض أقول حد أنا تعاملت معاه في حياتي مش رمز يعني فممكن نعتبر أنه استاذ كامل يمكن عشان أيامها كنت لسه بريء
"أستاذ كامل هو مدرس رياضيات درسلي وأنا في تالته أعدادي"
11 comments:
يااااااه
طب مانا عارف
اول تعليق وابقى ارجع امخمخ على راحتي
هاروح افطر الاول
أخييييييييييييييييرا
:)
أنا كمان هروح أفطر و بعدين أقرأ على رواقة إن شاء الله
بس كويس إنك نشرت التاج أخيرا :)
انا بقى جييت قبل حاتم وهبه
هما شكلهم بيفطروا ويتسحروا ومستنيين يفطروا بكره كمان
:)
تعرف يامحمد
انا بحترم شخصيتك قوى
من حكاياتك
ومن حب حاتم ليك
بس التاج حسسنى انك حد تانى غير اللى كنت متصوراه
مش حد احلى ولا حد اوحش
انما يمكن لانى اكتشفت فيك حاجات جديده
بس ليه بتزعل من خجلك؟
هو الخجل وحش؟
ده احلى حاجه فى الدنيا
وثانيا ليه بس ماتمتلكش قدرة التعامل مع الجماعه؟
امال مهندس ازاى ياهندسه؟؟
عموما تحياتى لك ياجميل
والحمد لله انك ماطلعتش زى حاتم :)
ولو
أنا متأكد أنك عارف اللي مكتوب لأنك سمعته مني وأنتي اللي كتبته بأيديك
بس واللي أنا مقولتوش برضه تعرفه؟
بالهنا والشفا الفطار والسحور وفي الغالب فطار النهارده كمان
عزيزتي فراشه
مكنتش عارف ان كلامي غالي كده
ساعات بحس أن سكوتي هو اللي غالي بس عشان خاطرك أنتي هنزل كمان بوست النهارده أن شاء الله
هستنى برضه تعليقك على التاج وجود بوست جددي ميلغيش أنك تكومنتي على التاج
تحياتي
حبيبه
شكلك أنتي اللي بتخلصي فطار بدري عن كل اللي موجودين
شكرا بجد على كلامك ومعلش لو التاج غير الصوره اللي كنتي رسمها لي
الخجل مش وحش بس استغلال الناس ليه أو المحيطين بيا تحديدا ونظرتهم ليه هي اللي وحشه
ما هي دي المشكله اني مهندس ومقدرش أتعامل مع مجموعه ويمكن اللي ساعدني أني في تخصصي مش محتاج اتعامل مع حد غير الكمبيوتر وده بيريحني أكتر
الا صحيح ليه كويس أني مطلعتش زي حاتم ده أنا كان نفسي اكون زيه مش بس زيه في حاجات أنا كتير بحس أني عايز أكون كلي هو حتى في الملامح
بتنوريني بجد
تحياتي
الحمدلله فطرت و اتسحرت و فطرت زي ماحبيبة قالت
:)
معظم الحاجات أنا زيك فيها، بس في موضوع الخجل دة أنا بغطي وشي،وغالبا لو حصل كدة مع أصحابي يبقى بغطيه بإيدياوأقعد أضحك على عبطي
القراءة أيوة حاجة ملاحظاها في حضرتك و يمكن دي أكتر حاجة بجد بحترمها فيك ماشاء الله عليك
بتفكرني بالأجانب في موضوع القراءةدة لأن هم طول الوقت لازم يبقى معاهم كتاب لو في الباص أو المترو أو في المحطة حتى. مظهر فعلا بحترمه جدا
إن حد يفرض فرض بعدين يصدقه ياااااه!! دي فعلا بتكون كارثة..عشان كدة دايما بقلق ومش بحاول افرض أي حاجة من اللي أدامي حتى لو كان ساعات الكلام مفهوم. فهمت حاجة؟ :)
الاستنطاع؟؟ :)) استنطاع يا مقيد؟ طب لو مش من مفرداتك تفتكر جت منين؟؟ هههه. نصيحة... و لا بلاش
:)
المعاني اللي بتحبهاأكيد رائعة وكل الناس بتحبها و بتفتقدها في الغالب
كفاية عشان أناكتبت كتير جداجدا فعلا!! بس أخيراعايزة أقول إني مش أعرفك في الحقيقة بس بحس إنك لسة جواك كتيرأوي و هتعمل حاجات تانية في دنيتك زي ما بتتمنى. بجد بحس كدةأوي
أتمنى فعلا تقدر :). آسفة على الإطالة البشعة دي
تحياتي
السلام عليكم
هو انا اتأخرت كتير؟
كنت تعبان والله خالص
طبعا كالعادة من ايام ما كنت مقيد المتنكر ف زي حد مش اعرفه كنا متعودين نجاوب ونرد على بعض ف التاجات نقطة نقطة
بالنسبة للسؤال الاول
هو انت من غير زعل من التشبية اللي بيطلقوا عليه دودة قراية وفعلا دايما معاك حاجة بتقراها
مثقف حقيقي هو مش الثقافة الملعبكة بتاعة الحب ف زمن الكوليرا والحاجات دي وان كنت اشك انك ممكن تكون فعلا قريتها لكن زي ما انت قلت معظم اللي بتقراه روايات وده ساعدك وضرك ساعدك ف تنمية خيالك لدرجة وحشة بتتخيل حتى حاجات مش موجودة وتصدقها وزودت عندك الاحساس حبتين ومن الناحية التانية ضرتك ف انك بقيت خيالي بقى متمسك بصور وتكوينات من البشر مش موجودة ف الحقيقة الا نادرا
المشي بقى حكايته حكاية المشكلة اننا ف الموضوع ده مختلفين جدا انا باتعب لو رحت من الاوضه للحمام وانت ماشاء الله عامل زي الجمل ف الصحرا لا تكل ولا تمل فاكر كنا ف رمضان ومشينا من الكليه لحد المظلات وبعدين انا وقعت منك كانت ليلة
العيوب بقى حدث لا حرج
فعلاااااااااااااااان ده العيب الوحيد اللي فيك بجد
مش بتتعلم من حاجة انضريت منها وبتكررها تاني وتالت وعاشر وتنضر ف كل مرة برضه و الثقة العمياء ف اي حد حتى لو ماشي ف الشارع ومش هاتشوفه تاني
هو كويس انك تآمن للناس بس كمان مش للدرجة دي
موضوع احمرار الوش ده هو مش عيب هو حاجة محتاجين نتخلص منها بس مش تعيب اوي يعني
عادي الحياء من سمات المسلم والله اعلم
القلق ده بقى حاجة بتتعبني انا شخصيا وممكن تكون سبب كتير من الخنقات اللي حصلت بينا انك تكون قلقان من حاجة مش ليها معنى وده يأثر على نفسيتك وعليا علشان باحاول اوصلك ان ده مالوش لازمة فباتصرف ساعات بقلة ذوق وعدم مراعاة للظروف المحيطة
يالا حصل خير
الحاجات اللي بتكرهها ليك حق تكرهها وان كنت انت كمان ساعات بتفكر ف حاجة مش موجودة او مش حصلت ومع ذلك تأثر فيك جدا وعلى تصرفاتك مع اللي حواليك
موضوع الاستنطاع ده كانت كل الشواهد وكل الحكايات اللي بتقولها علشان تلاقي معنى يوصف الموضوع كانت بتقول انه استنطاع
مالهاش وصف تاني
الحاجات اللي بتحبها
معقول مش بتحب ريحة البحر
غلطااااااااااااااان
وبعدين يعني ايه الهوا المليان اكسجين يتعرف ازاي ده ؟
بس الصراحة كلمة عجبتني جدا جدا جدا الميه طيبة مش بتجرح دي
يابن اللذينا يا جامد
سؤال بيستفزك
هههههههه ماشي ياعم الناس عرفت انك حليوّة وشعرك ملون
امنيتك انا عندي قناعة انك تقدر تعمل كده لو حابب بس انت مش بتحاول ده بالنسبة لموضوع المراجع
اما بالنسبة لموضوع كويس ده فاللهم لا اعتراض يابني لو انت مش كويس ابقى انا اعمل ايه اولع ف نفسي مثلا
دانا كنت فاكر نفسي كويس فمابالك بيك اكيد اكوس مني بمراحل
اطمن على نفسك يعني انا باشهدلك انك كويس وده يكفيك مش صح ؟
الحاجات اللي مؤمن بيها انا معاك جدا جدا طبعا وخصوصا موضوع المبدأ اللي مش مبدأ ده فعلا باتفق معاك جدا وعن تجربة بس انا متهيألي ان الواحد مش لازم يجلد ذاته لو مش قدر يحافظ على الثبات على موقفه
يروح ينتحر احسن
قال يبيع مبادئه عند اول شاري ده يبقى وغد حقيقي
ايه ده انت فاشل فعلا ف الحاجات دي ؟
وانا كمان
عادي
طبعا اعتقد ان كل اللي يعرفك دلوقت كان متوقع الاجابة دي محمد كان عايز يبقى مربي اجيال
انا باحب مربى المشمش اكتر
وكمان عرفوا ان دماغك غريبة يعني ممكن تعجب بحد بس لانه بيشتغل حاجة من اللي قلت عليها حتى لو كان كافر مش يعرف ربنا وبيعمل كل حاجة وحشة ف الدنيا
كافر دي مش معناها انه ملحد ده اصطلاح برضه
وده هايقودنا للاجابة التانية وبرضه اللي الكل عرفها انه طالما كان نفسه يبقى مدرس يبقى مثله الاعلى مين ؟
طبعا استاذ كامل اللي اموت واشوفه علشان اطلعلك فيه القطط الفطسانه واهدملك الهرم اللي انت عاملهوله
وانا طبعا استاذ ف كده وانت عارف
وبعدين ازاي يا افندي تكون تعرفني ومش ابقى مثلك الاعلى
ده انا مثلي الاعلى بيعتبرني مثله الاعلى
فهمت حاجة ؟
بجد بقى كان قرار جرئ جدا منك انك تنشر التاج ده ومتهيألي الناس كده عرفت انسان مقيد بطريقه اكبر وحبوه اكتر واكتر
سلام يا صديق العمر
اشوفك يوم السبت ان شاء الله
وسلام علشان الفجر بيأدن
عزيزتي فراشه
بالهنا والشفا
كنت فاكر أن البنات مش بيضايقوا من خجلهم أوي كده وكمان بتقولي عليه عبط ده حياء البنت على الاقل مش حاجه تدعي للأستغراب على عكس الولاد تلاقي أول ما الواحد يتكسف حتى يقولوله أنت بتتكسف زي البنات؟
أه فهمت حاج بس مش متأكد أن اللي فهمته صح أوي أصلي مش بحب أفرض فروض :)
واللهي مش من مفراداتي :)
أنا مصمم أعرف النصيحه
مفيش أطاله ولا حاجه
أزيك؟
عامل أيه؟
أتأخرت كتير جدا كمان
سلامتك أن ش الله أنا
وماله الحب في زمن الكوليرا أن شاء الله عيبه أيه بس الأول يعني أيه كوليرا؟ :)
أفهم من صور وتكوينات البشر دي شيء يخص أخر مره كنا في روكسي سوا؟
جمل؟ انت مش ملاحظ أن تشبيهات دوده وجمل كتير عليا
أه طبعا بس مكنش أيام الكليه كان السنه اللي قعدتها أنا في البيت من غير شغل بعد الكليه
بس واللهي بيبقى شكلهم يوحي بالثقه أو أنا اللي عندي مقاييس غريبه
متنكريش أنك بتضايق من نوبات القلق اللي بتنتابني
الهواء اللي مليان أوكسجين يا ناصح هو اللي ممكن تشمه وأنت في مكان واسع وفي زرع كتير
أيه رأيك صحيح عايزين نقضي يوم في البلد مره؟
ثم أيوه الميه طيبه مش بتعور أنت ممكن ورقه تجرحك ممكن كلمه تجرحك لكن مش ممكن الميه تسببلك مشكله
شعري ملون وماشي لكن حليوه مين قال؟
أنت أكتر واحد عارف أن مش أستاذ كامل في حد ذاته لكن الصوره مع الفرته اللي أتكونت فيها الصوره هو اللي عامل حدوته
هو أحنا هنتقابل السبت فين؟
في المطار ولا عند الشركه ولا عند البيت ولا بعد الفطار و لا
ولا أقولك بلاش توعدني نسيبها للظروف
Post a Comment